Mazovian Startup to program akceleracyjny skierowanego do startupów pozytywnego wpływu.
Celem programu było wsparcie startupów w zweryfikowaniu ich modelu biznesowego oraz rozwoju i skalowaniu ich działalności.
Mazovian Startup to program akceleracyjny, który organizowany przez Województwo Mazowieckie, jako jedno z działań na rzecz rozwoju innowacyjnego potencjału regionu. Druga edycja programu została zrealizowana w 2021r. i trwała 6 miesięcy (od czerwca do grudnia) przez Fundację Inkubator Technologiczny / Youth Business Poland, która od 2008 roku wspiera przedsiębiorczość i startupy w rozwoju.
Podczas akceleracji Mazovian Startup uczestnicy otrzymali wsparcie merytoryczne, pomoc w rozwoju startupu, szansę na pozyskanie inwestora, promocję biznesu w mediach oraz dodatkowe spotkania z ekspertami.
Jednym z kryteriów doboru spółek do programu Mazovian Startup jest tworzenie produktów i usług wpisujących się w jeden z czterech obszarów inteligentnej specjalizacji województwa mazowieckiego, tj.:
- Bezpieczna żywność (BEZY)
- Wysoka jakość życia (WOJAŻ)
- Inteligentne systemy w przemyśle i infrastrukturze (INSPI)
- Nowoczesny ekosystem biznesowy (NEKO)
Do II edycji programu zgłosiło się 135 zespołów, z których do konkursu zakwalifikowano 32 odpowiedzialne społecznie projekty. Po kilku miesiącach akceleracji Jury konkursu wybrało finałową 12-stkę, która zawalczyła o nagrody główne i specjalne nagrody partnerów o łącznej wartości ponad 100 000 zł.
Korzyści z udziału
- The Alternation – marka, która tworzy wysokiej jakości odzieży z materiałów pozyskiwanych z odzieży używanej,
- Bez ości – vegan fish – seria produktów, które są zamiennikami tradycyjnych potraw z ryb, w wersji wegańskiej,
- BreadPack – producent jadalnych naczyń, które są jednocześnie pyszną przekąską,
- FibriTech – tworzą ekologiczne innowacje materiały – eko-alternatywy dla plastiku, styropianu, wełny mineralnej oraz innych tworzyw sztucznych,
- Karmnik – naturalne, smaczne jedzenie (produkty, przetwory, dania gotowe) sprowadzane od wybranych rolników i wytwórców ze wschodniego Mazowsza i Podlasia,
- Permits to Fly – to system przeznaczony do zautomatyzowanego i w pełni bezpiecznego procesu pozyskiwania zgód na start, lądowanie i przelot stworzony na potrzeby lotnictwa cywilnego,
- Re_store – to miejsce, w którym stawia się na odpowiedzialną modę poprzez oferowanie markowej odzieży używanej wysokiej jakości,
- Small Step Matters – to pierwsza platforma na świecie wspomagająca praktyczną realizację strategii SDG, ESG i CSR w organizacjach,
- Smart Cup – to eko opakowanie dla producentów żywności instant – składany, jednorazowy, kompostowalny kubek ze skrobi ziemniaczanej,
- Sunflower Plant Power – zajmuje się produkcją sungurtów – roślinnych jogurtów na bazie pestek słonecznika w szklanych słoiczkach,
- Supuppy – to naturalne suplementy dla psów w modelu subskrypcyjnym, tworzone przez ekspertów żywieniowych i dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego czworonoga,
- The Compass – pierwszy na świecie wirtualny, inteligentny asystent, nawigujący osoby z dysfunkcją wzroku, seniorów, czy turystów, wewnątrz obiektów użyteczności publicznej.
Udział w programie akceleracyjnym Mazovian Startup dał uczestnikom wiele możliwości i korzyści, m.in.: pomoc merytoryczna i dostęp do ekspertów i doświadczonych przedsiębiorców, networking i wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami. Uczestnicy pozyskali również cenne kontakty, wzięły udział w sesji fotograficznej, a ich pomysły były promowane poprzez różne kanały komunikacji.
Demo Day
Podczas DEMO DAY Mazovian Startup, 12 startupów przedstawiło swoje projekty podczas 3-minutowego Pitch deck-u.
Relacja z finału, który odbył się 14 grudnia w Centrum Kreatywności Targowa, dostępna pod linkiem.
Jury, w składzie:
Aleksandra Szwed i Sylwia Sztark, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, Piotr Cieśliński, Miasto Stołeczne Warszawa, prof. Bolesław Rok, Akademia Leona Koźmińskiego, Dorota Szostek- Rustecka, Fundacja Citi Handlowy im. L. Kronenberga, Piotr Iwo Chmielewski, ROHLIG SUUS Logistics, Tomasz Sitarek, PwC Polska, Borys Musielak, Smok Venture, Marcin Żukowski, Nieagencja i Adrian Migoń, Youth Business Poland
oceniało model biznesowy, innowacyjność i potencjał rynkowy projektu, zespół oraz postęp, jaki udało się wypracować w procesie akceleracji.
Zwycięzcy programu
BreadPack
1 miejsce i główną nagrodę 50 000 zł
Associated App (The Compass)
2 miejsce i nagroda w wysokości 15 000 zł
The Alternation
3 miejsce i 10 000 zł
Bez ości – vegan fish
wyróżnienie i nagroda specjalna w wysokości 5 000 zł
Karmnik.org
wyróżnienie