fbpx

Jak innowacje mogą zmienić branżę logistyczną? Opowiada o tym partner programu akceleracyjnego Mazovian Startup – Firma ROHLIG SUUS Logistics

– Chcąc poznać perspektywę innowatorów i startupów technologicznych, zaangażowaliśmy się we wsparcie merytoryczne w ramach ścieżki akceleracji w Mazovian Startup. W programie oferujemy opiekę najlepszych ekspertów z branży dzięki czemu początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z praktycznej wiedzy i naszego doświadczenia – mówi Piotr Iwo Chmielewski, członek zarządu firmy ROHLIG SUUS Logistics.
Mazovian Startup to program akceleracyjny organizowany przez Województwo Mazowieckie we współpracy z Youth Business Poland. Jego celem jest wsparcie pionierskich startupów, działających na terenie Mazowsza nie dłużej niż 3 lata. Partnerem strategicznym programu Mazovian Startup jest firma ROHLIG SUUS Logistics jedna z największych firm logistycznych w Polsce. Piotr Iwo Chmielewski – członek zarządu opowiada w rozmowie z nami o wyzwaniach branży logistycznej, potrzebach, które mogą zaspokoić startupy, a także o zaangażowaniu w program akceleracyjny

ROHLIG SUUS Logistics, jest jedną z największych firm logistycznych w Polsce. Firma od ponad 30 lat specjalizuje się w zarządzaniu logistyką i globalnymi łańcuchami dostaw. Realizuje procesy spedycyjne w oparciu o transport drogowy, morski, lotniczy i kolejowy. W ciągu ostatnich 5 lat spółka dwukrotnie zwiększyła swoje przychody, zamykając 2020 rok na poziomie 1,156 mld złotych. Aktualnie firma zatrudnia ponad 1700 osób w 30 oddziałach w kraju i za granicą oraz zarządza ponad 250 tys. m kw. powierzchni magazynowej.

Uczestnicy programu mogą liczyć na bogate wsparcie – zarówno finansowe, jak i merytoryczne. Łączna pula nagród wynosi 75 000 złotych, a wartość nagród od partnerów przekracza 40 000 złotych. Oprócz środków finansowych zakwalifikowane do programu startupy (w II edycji jest ich 32 – tu je znajdziesz) zyskają merytoryczne wsparcie, które pomoże im rozwinąć skrzydła. Mentorzy zrzeszeni przez Mazovian Startup to biznesowymi praktycy, którzy zbudowali niejedną odnoszącą sukcesy działalność.

Czy branża logistyczna jest otwarta na innowacje?

Do niedawna branża logistyczna stała w cieniu, była w tle wielkich procesów biznesowych i inwestycji. Mało kto, z wyjątkiem logistyków, zastanawiał się nad tym, jak możliwa jest realizacja skomplikowanych dostaw lub nawet rozwój różnorodnych sektorów od strony logistycznej. I choć od wielu lat branża logistyczna dynamicznie się rozwija, a polskie firmy, takie jak ROHLIG SUUS Logistics, umacniają swoją pozycję również w Europie, to dopiero pandemia COVID-19 unaoczniła wszystkim, jak fundamentalną rolę dla całej gospodarki pełnią operatorzy logistyczni.

Niemal w jednej chwili w przestrzeni publicznej dyskutowano o łańcuchach dostaw, wyzwaniach w branży logistycznej. Pojawiły się obawy – bardzo często nieuzasadnione – o terminowość dostaw produktów spożywczych czy leków. Dla operatorów logistycznych był to bardzo intensywny okres, w którym elastyczność i szybkość w podejmowaniu decyzji często decydowały o przyszłości firm. My z pandemii wyszliśmy silniejsi, nie tylko o jeszcze większe zaufanie naszych klientów, ale również jako organizacja, która w krótkim czasie wyciągnęła wiele wniosków i po prostu zaczęła wdrażać pewne zmiany. Również w obszarze innowacji i nowych technologii, które pomagają nam zarządzać bieżącymi procesami.

Ta sytuacja pokazała również, że wiele wdrożeń można przeprowadzić szybciej i sprawniej niż zakładaliśmy początkowo. I choć od wielu lat pracowaliśmy nad rozwiązaniami, które mogę wspierać naszych pracowników w codziennych pracach, to dzisiaj mogę śmiało zadeklarować, że branża transportu i logistyki jest głodna nowoczesnych systemów informatycznych oraz rentownych innowacji. Ci, którzy zdecydują się na opracowanie rozwiązań IT szytych na miarę operatorów TSL, mają szansę na zdobycie doświadczeń w branży, która w najbliższych latach będzie rozwijać się w rekordowym tempie.

Jakie problemy zauważa Pan swojej branży, które mogą pomóc rozwiązać startupy?

Zarówno branża finansowa, ubezpieczeniowa, retail, jak również logistyczna charakteryzują się podobnymi cechami i od lat zmagają się z porównywalnymi wyzwaniami.

Największym jest konieczność operowania dużymi zbiorami danych. Odpowiednie zarządzanie nimi może prowadzić do optymalizacji bieżących procesów, jak i zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. W branży logistycznej wciąż poszukujemy rozwiązań, które pozwoliłyby nam na maksymalne wykorzystanie informacji zawartych w gromadzonych zbiorach – a to bezpośrednio przełoży się na jeszcze skuteczniejsze zarządzanie łańcuchami dostaw klientów i rozszerzenie dotychczasowej oferty. Wiele obszarów logistycznych wymaga dzisiaj gruntownej transformacji w zakresie IT, m.in. dystrybucja czy magazynowanie.

Warto podkreślić, że jeszcze nigdy nie było tak sprzyjających zmianom okoliczności, dlatego sądzimy, że trend dotyczący współpracy operatorów logistycznych ze startupami dopiero będzie się rozwijał.

Jak zmieni się rynek sprzedaży internetowej, patrząc przez pryzmat magazynowania i automatyzacji?

Pandemia COVID-19 nie tylko przyspieszyła rozwój e-commerce, ale także wpłynęła na zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń konsumenckich. Do tej pory, gdy chcieliśmy kupić sprzęt AGD lub meble ogrodowe, to przeglądaliśmy produkty online, po czym jechaliśmy do sklepu, żeby dokonać ostatecznego wyboru.

W czasie pandemii było to niemożliwe, przez co zaczęliśmy nabywać produkty wielkogabarytowe online. Dzisiaj obserwujemy, że mimo możliwości zakupu stacjonarnego, spora część osób wciąż wybiera opcję internetową. Ta otwartość sprawia, że operatorzy logistyczni intensywniej rozbudowują ofertę dostępnych usług.

W ROHLIG SUUS Logistics również dostrzegamy te zmiany i przewidujemy, że mają one trwały charakter. W czerwcu bieżącego roku razem z Allegro rozpoczęliśmy pilotaż nowej metody dostaw produktów ciężkich i nieporęcznych wraz z usługą wniesienia. E-commerce to jednak nie tylko ostatnia mila i dostawy, to także usługa związana z logistyką magazynową tzw. fulfillment. Rozwijamy się również w tym obszarze. W lipcu 2021 r. uruchomiliśmy kolejny e-commerce’owy projekt dotyczący obsługi magazynowej sklepu internetowego, gdzie odpowiadamy za złożone operacje logistyczne. W sierpniu tego roku rozpoczęliśmy szkolenia dla przewoźników i kierowców w zakresie profesjonalnej obsługi w ostatniej mili. A to dopiero początek…

Zdaje się, że do tej pory ROHLIG SUUS Logistics nie miało wiele współprac ze startupami. Dlaczego zdecydowaliście się na to teraz? Co takiego się wydarzyło, że tak potrzeba pojawiła się w firmie?

W ROHLIG SUUS Logistics od zawsze staramy się być blisko rynku i śledzić najnowsze dostępne technologie. Chętnie wraz z naszymi partnerami biznesowymi testujemy nowe rozwiązania oraz szukamy inspiracji na zagranicznych rynkach. Chociaż do tej pory świat startupów rzadko interesował się logistyką, to jednak w ROHLIG SUUS Logistics intensywnie poszukujemy ulepszeń zachodzących procesów.

W naszej organizacji nie brakuje inicjatyw, ale nowe, świeże spojrzenie na zachodzące procesy na pewno wzbogaca naszą perspektywę. Wierzymy, że dzięki otwartości na nowe technologie możemy osiągnąć znacznie lepsze rezultaty. Obecnie aktywnie współpracujemy ze startupami. Szczególnie cenimy projekty, które również wpisują się w zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.

Na podstawie dotychczasowych doświadczeń mogę także stwierdzić, że współpraca z ROHLIG SUUS Logistics może również bardzo dużo wnieść do działalności startupu. Umożliwiamy nie tylko testowanie, ale także razem z naszymi ekspertami pracujemy nad rozwojem danego rozwiązania. Taka synergia sprawia, że każda ze stron wychodzi z takiej współpracy bogatsza.

Z jakimi startupami chcecie współpracować – czym powinny się wykazać? Jakie problemy wspólnie chcecie rozwiązać?

Dzięki naszemu doświadczeniu, otwartości na zachodzące zmiany i elastyczności jesteśmy w stanie spełniać coraz większe potrzeby konsumentów i partnerów biznesowych. Dynamicznie rosnący e-commerce, napędzany wieloma czynnikami, jest obszarem do implementowania wielu nowych rozwiązań. Niekiedy wynikają one z nagłej potrzeby rynkowej i wychodzą poza standardowe ramy branży.

Jako firma rodzinna cenimy sobie partnerskie podejście w biznesie, budując relacje oparte na zaufaniu i długofalowej współpracy. Nasi klienci doceniają to, że rozwój naszej firmy jest kołem napędowym dla ich organizacji. W naszej strategii innowacyjności i szukania obszarów do wdrażania nowoczesnych rozwiązań wyróżniamy trzy kluczowe obszary.

Pierwszy z nich to operacje IT, czyli m.in. systemy wspierające: planowanie tras, komunikację w magazynach, zarządzanie projektami, systemy integracyjne w e-commerce czy ekologistykę. Drugi dotyczy również istotnego dla nas obszaru, czyli HR, sprzedaży, marketingu. W tej dziedzinie chcielibyśmy się rozwinąć w zakresie programów motywacyjnych, employer brandingu, zarządzaniu wielojęzycznością, automatyzacją płatności, sales robots czy platformy do zarządzania komunikacją z klientami. Trzeci obszar to nowe projekty venture, które chcemy intensywnie rozwijać.

Z drugiej strony, co oferujecie startupom? Jak realizowane przez nie projekty zmienią się dzięki współpracy z Wami?

Jesteśmy nie tylko jednym z największych operatorów logistycznych w Polsce, ale przede wszystkim polską, rodzinną firmą, która od ponad 30 lat rozwija się i rozszerza swoją ekspertyzę, ofertę i sieć oddziałów. Nasz rozwój możliwy jest dzięki temu, że chcemy i umiemy wdrażać odważne, innowacyjne pomysły, które usprawniają działalność w poszczególnych obszarach. Zachęcamy więc do współpracy te startupy, którym zależy na realnym działaniu i wdrożeniu rozwiązań. Nasi specjaliści odpowiedzialni za poszczególne odcinki działalności firmy są gotowi, by zaangażować się w pracę, a następnie wdrożenia najlepszych pomysłów. Zasięg naszej działalności pozwala skalować najlepsze pomysły z korzyścią dla obu stron.

Zaangażowaliście się w Mazovian Startup. Jaka jest Wasza rola w programie? Za co odpowiadacie

Środowisko startupowe jest nam bardzo bliskie, dlatego zdecydowaliśmy się zostać partnerem i wspierać rozwój zwycięskich startupów. Mocno wierzymy też w program Young Business Poland, organizatora programu, z którym współpracujemy od lat. Połączyła nas wspólna filozofia i podejście do rozwijania przedsiębiorczości oraz relacje z partnerami. Liczymy na to, że wspólnie uda nam się pomoc w powstaniu nowatorskich i innowacyjnych projektów, które zbudują solidną firmę skalującą swoją działalność. Szukamy też projektów w które możemy zainwestować i wspierać je w dalszych rozwoju poprzez użyczenie im naszych zasobów i wiedzy.