fbpx

ROZWÓJ I FINANSOWANIE FIRMY OD KUCHNI, takie hasło przyświecało ostatniemu już spotkaniu networkingowemu MSODI

Wydarzenie odbyło się w formule online, a uczestnicy wysłuchali niesamowitych gości, którzy w przystępny sposób podzielili się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem oraz ukazali różne ścieżki rozwoju i metody pozyskania wsparcia finansowego. 

 

Spotkanie networkingowe jest cyklem spotkań w ramach projektu Modelowanie Systemu Ofert Dla Innowacji (MSODI), którego organizatorem jest Województwo Mazowieckie, a realizatorem Fundacja Inkubator Technologiczny (YBP).

 

Materiał wideo ze spotkania dostępny na naszym kanale YouTube – link.

 

 

Spotkanie rozpoczęło się od przywitania przez Adriana Migonia – prezesa Fundacji Inkubator Technologiczny, który przybliżył cel spotkania, jakim jest m.in.: nawiązanie relacji, ułatwianie rozwoju oraz budowanie sieci połączeń i partnerstw pomiędzy MŚP i Instytucjami Otoczenia Biznesu.

 

Następnie uczestnicy mieli możliwość wysłuchania wywiadu Adriana Migonia z Arturem Kurasińskim – przedsiębiorcą, współtwórcą wielu polskich startupów, mówcą publicznym oraz autorem gier i komiksów.

Rozmowa rozpoczęła się od pytania, jak wyglądały jego początki kariery oraz w jakie inicjatywy obecnie jest zaangażowany. Rozmówca podkreślił, że “interesują mnie dwie branże: edukacja i rozrywka, które łączę ze sobą. Tworzę komiksy edukacyjne dla dzieciaków, gdyż chciałbym aby dzięki nim, przede wszystkim, dziewczynki zrozumiały, że należy posiadać kompetencje technologiczne”. 

Artur Kurasiński od kilkunastu lat mocno zaangażowany jest w ekosystem startupowy, gdyż “lubi pomagać ludziom”.  Podkreślił, że zawsze należy myśleć o sobie jak o przedsiębiorstwie, a nie jak o startupie (odpowiedni strój zamiast krótkich spodenek), bo takie podejście pokaże naszym klientom, że jesteśmy poważnym biznesem. 

Każdy klient jest niezwykle ważny, gdyż dzięki niemu oraz jego zakupu naszego produkty lub usługi, pozyskujemy środki, które możemy wykorzystać na odpowiedni rozwój firmy oraz budowanie zespołu. Innym sposobem na pozyskanie finansowania jest zdobycie inwestora.“Zanim podejmiemy tę decyzję musimy dobrze odrobić pracę domową i wybrać takiego, który również będzie nam odpowiadał” – podkreśla prelegent. Należy także pamiętać, że inwestor będzie nas wspierał oraz pokazywał, jak wg niego, powinniśmy się rozwijać, ale nie wykonana za nas pracy. Trzeba również pamiętać, że to jest proces i zanim pozyskamy odpowiednie fundusze minie kilka miesięcy. 

Przed wprowadzeniem nowego rozwiązania na rynek warto od samego początku znaleźć osoby, które będą odbiorcami. Wystarczy zbudować prosty landing page lub na portalu społecznościowym pokazać to, co będziemy oferować. Dzięki takiemu podejściu od razu uzyskamy informacje od potencjalnych klientów, czy będą zainteresowani zakupem tego co oferujemy, czy musimy wprowadzić ewentualne zmiany.

Artur Kurasiński jest także specjalistą od budowania wizerunku w Internecie. Podzielił się z uczestnikami tym, co należy robić, aby promować siebie i swoją firmę w sieci. “Najważniejsza jest autentyczność oraz przemyślane formy przekazu” – podkreślił zaproszony gość – “nasi klienci chcą rozmawiać z nami, a nie z agencją, której zostanie zlecone prowadzenie naszych social media”. Nawet jeśli popełnimy błąd, to nie musimy się tym przejmować, gdyż to jeszcze bardziej uwiarygodni nas, jako ludzi, “bo przecież nie myli się ten, kto nic nie robi” – podsumował przedsiębiorca

Uczestnicy mieli także okazję zadać wiele pytań m.in. czy warto korzystać z crowfundingu? W odpowiedzi usłyszeli, że “to doświadczenie dało mu ogromną wiedzę, dzięki danych, które zebrali oraz nauczyło, jak dopasowywać reklamę do grupy odbiorców”. Jeżeli na razie wolimy skupić się na rodzinnym rynku i powoli rozwijać biznes to crowfunding nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż jego efekty najlepsze są wtedy, gdy działamy na dużej skali. 

Wywiad zakończył się tym, że zaproszony gość stwierdził, że teraz jest świetna okazja do budowania biznesu. To, co dzieje się na rynku, umożliwia nam szukanie alternatyw, różnych rozwiązań, które pozwolą szybko wystartować z firmą. “Wielkie zmiany społeczne, biznesowe i gospodarcze dzieją się teraz, więc jeśli chcecie zakładać biznesy to jest to najlepszy moment” – podkreślił Artur Kurasiński.

 

W drugiej części spotkania uczestnicy mieli możliwość posłuchania prelekcji Błażeja Abla – foundera i CEO Landingi.com – wiodącej platformy landing page na polskim rynku. 

Zaproszony gość rozpoczął od przedstawienia, jak wyglądały jego początki przedsiębiorczej kariery. Na studiach założył agencję interaktywną, która dała początek Jego obecnemu biznesowi. 

Jak każdy przedsiębiorca mierzył się z różnymi problemami, które były spowodowane załamaniami rynku. W pierwszym roku firmy Landingi.com pozyskał finansowanie od Venture capital (VC), które pomogło mu rozwinąć biznes na zagranicznych rynkach, zaczynając od rosyjskiego. Założyciel od samego początku chciał stworzyć globalną firmę dlatego też dążył do jak najszybszego zdobycia kolejnych rynków. Dopiero po kilku latach działalności firma uzyskała rentowność i stanęła na “własnych nogach” – “był to dla mnie ogromny sukces” – wspomina.

Błażej Abel dzięki ogromnemu doświadczeniu podzielił się cenną radą, aby “zanim zdecydujesz się na skorzystanie z finansowania od VC, poszukaj i skorzystaj z innych możliwości, np.: udział w akceleratorach czy uncapped czyli prosty i szybki sposób pozyskiwania funduszy”. 

Na każdym etapie prowadzenia biznesu warto być na bieżąco z tym, co się dzieje na rynku, jak się rozwija i czy to, co się dzieje, będzie miało wpływ, nawet w małym stopniu, na nasze przedsiębiorstwo. 

Nie możemy również zapominać o naszej konkurencji, która także się rozwija i oferuje, coraz to nowsze, rozwiązania. Tworząc nawet najbardziej innowacyjne rozwiązanie, zawsze znajdzie się firma, która stanie się dla nas rywalem oraz może nam odebrać klientów. Dlatego też ważne jest testowanie produktów na sobie, aby stać się także swoim klientem co pozwala na sprawdzenie, czy wszystko idzie w dobrym kierunku.

Błażej Abel zaznaczył, że tylko zgrany i dobry zespół to podstawa każdej firmy. “Nawet mając najlepszy pomysł nie uda nam się osiągnąć nic w pojedynkę, dlatego tak ważne jest dobieranie ludzi nie pod kątem ich umiejętności, ale “mindset” – dodał prelegent. Gdy tę regułę zastosujemy w życiu, będziemy mogli zbudować firmę, która nawet w momencie kryzysu będzie się rozwijać.  Pomoże w tym również odpowiednie ustalenie priorytetów i key performance indicators (KPI), które pozwolą nam kontrolować czy firma rozwija się w zaplanowanym kierunku. 

Założyciel Langindi.com podczas swojego wystąpienia podkreślał wielokrotnie, że prowadzenie firmy to ciągły rozwój i gotowość na zmiany, jakie przygotowało dla nas życie. “Należy uzbroić się w cierpliwość i w 100% trzymać się swoich przemyślanych założeń” – dodał – “warto słuchać bardziej samego siebie i jeśli bardzo mocno w coś wierzymy to uda nam się to osiągnąć. W końcu nie ma lepszego momentu niż teraz”.

 

Głos zabrała także Sylwia Sztark – Kierownik Wydziału Regionalnego Systemu Innowacji w Departamencie Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie, która podziękowała gościom i uczestnikom za udział w całym cyklu spotkań networkingowych oraz zaprosiła na spotkanie finałowe podsumowujące projekt MSODI, które odbędzie się w drugiej połowie listopada w formie stacjonarnej w Warszawie.

 

Całe spotkanie przeplatane było aktywnymi dyskusjami w specjalnie przygotowanych pokojach, dzięki czemu uczestnicy, w kameralnym gronie, wymienili się wiedzą oraz nawiązali nowe kontakty biznesowe.

Wydarzenie zostało poprowadzone przez Jakuba Sito – dziennikarza, który wspiera liderów i firmy w rozwoju poprzez procesy strategiczne, szkolenia i coaching medialny.

 

Uczestnicy spotkania bardzo wysoko ocenili jego wartość, o czym świadczą odpowiedzi uzyskane jeszcze podczas wydarzenia. Wszystkie osoby, które wzięły udział w ankiecie, były zadowolone ze spotkania i poleciłby udział swoim znajomym.