Biznes w czasach kryzysu wymaga ogromnych nakładów pomysłowości, cierpliwości i elastyczności, ale na rozwój przedsiębiorczości zawsze jest dobra pora. Recesja zmusza do usprawniania istniejących rozwiązań, kreatywnego podejścia po problemów i obniżania niepotrzebnych kosztów. Wielu z największych gigantów globalnego rynku powstało w czasach, kiedy wejście na rynek wydawało się być misją nie do wykonania. Whatsapp, Grupon, Uber, Slack, Square, Airbnb to nazwy, które większość osób słyszała przynajmniej raz. Kontaktujemy się ze znajomymi przez Whatsappa, wracamy do domu Uberem, dyskutujemy o projektach na Slacku, a wakacje spędzamy w apartamentach znalezionych na Airbnb. Wszystkie te ogromne firmy powstały w czasach wielkiej recesji z 2008 roku, która zatrzęsła światowymi rynkami. Ich przykłady pokazują, że zawsze jest dobry czas na działanie, choć skuteczna strategia biznesowa w czasach kryzysu będzie wyglądała zupełnie inaczej niż w czasach wzmożonego rozwoju gospodarczego. W trakcie pandemii to szczególnie ważne, aby nie tracić nadziei i zainwestować zarówno swój czas, jak i energię w działania, które mogą przynieść w przyszłości korzyści. Nic nie wspiera kreatywności bardziej niż ograniczone zasoby.
Sytuacja gospodarcza się stabilizuje: czas na rozwój!
Według statystyk na koniec grudnia 2019 roku w rejestrze REGON wpisanych było 4 509,9 podmiotów gospodarki narodowej, co jest wynikiem niższym niż w listopadzie 2020 roku, kiedy ich liczba wyniosła 4 655 477. Dane pokazują, że pomimo pandemii przedsiębiorczość Polaków zupełnie nie słabnie, podobnie jak potrzeba konsultacji biznesowych. Sytuacja gospodarcza powoli się poprawia, a wzrost aktywności przedsiębiorców można zauważyć w zwiększającej się licznie nowo zarejestrowanych podmiotów — w kwietniu 2020 było ich tylko 14 026, a w listopadzie 2020 roku – 23 429. Nie są to jeszcze liczby, które notowano w styczniu 2020 roku – 35 178, ale wrześniowy wynik – 33 138 – to zdecydowanie dobry znak. Wszystkie te dane pokazują skalę wpływu pandemii na polską gospodarkę. Natomiast trzeba mieć na uwadze, że podczas, gdy niektóre branże ucierpiały przez wybuch pandemii, to obecna sytuacja epidemiologiczna przyśpieszyła rozwój wielu innych sektorów. Zdalne nauczanie, usługi w sieci, farmacja, usługi medyczne, rozrywka domowa, gry, ubezpieczenia, czy elektronika użytkowa to tylko niektóre z branż, którym pandemia przyniosła wiele możliwości rozwoju. Kiedy los zamyka drzwi, to otwiera okno, więc nawet w trudnych czasach warto szukać możliwości rozwoju.
Academy_Smolna#2020: merytoryczna pomoc dla przedsiębiorców
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, miasto stołeczne Warszawa sfinansowało przedsiębiorcom udział w darmowym programie doradczym Academy_Smolna#2020. Realizowanym przez Fundację Inkubator Technologiczny w partnerstwie z firmą Infakt.pl oraz kancelarią prawną Hogan Lovells. Projekt był wspaniałą szansą na rozwinięcie kompetencji biznesowych w czasach pandemii. Dzięki ponad 650 godzinom konsultacji z ekspertami i 50 godzinom indywidualnego mentoringu warszawscy przedsiębiorcy mieli szansę skorzystać z pomocy doświadczonych ekspertów. Służyli im radą i wsparciem w zakresie prawa, biznesu i księgowości w każdym tygodniu od marca do grudnia 2020 roku. Uczestnicy programu Academy_Smolna#2020 zgłębiali tajniki sprzedaży, budowania efektywnego zespołu i wdrażania strategii. Uczyli się jak skutecznie zmienić model biznesowy, promować biznes w mediach społecznościowych, zdobyć dofinansowanie, skorzystać z pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, czy przenieść sprzedaż do sieci. Z programu skorzystali zarówno tradycyjni, jak i cyfrowi przedsiębiorcy — porady były w 100% dostosowane do potrzeb uczestników. Nigdy nie jest za wcześnie, ani za późno, na naukę przedsiębiorczości, co potwierdziło 99,3% uczestników, którzy ocenili Academy –Smolna#2020 pozytywnie. Ponad 80% uczestników przyznało natomiast, że program przyczynił się do wzrostu innowacyjności ich koncepcji biznesowej.
Academy_Smolna#2020: konsultacje biznesowe szyte na miarę
Prowadzenie biznesu to często nie lada wyzwanie, a wsparcia merytorycznego potrzebują zarówno aspirujący, jak i obecni przedsiębiorcy. Program Academy_Smolna#2020 został zaprojektowany, tak aby udzielać przedsiębiorcom pomocy w efektywny, zindywidualizowany sposób. Dzięki wsparciu ekspertów, którzy doskonale znają się na prawie, biznesie, ochronie własności intelektualnej i księgowości, uczestnicy mogli bezpłatnie uzyskać pomoc w interesujących ich kwestiach. W odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorców w tegorocznej edycji Academy_Smolna rozszerzono program konsultacji biznesowych, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Trudna sytuacja finansowa zmusiła wielu przedsiębiorców do zmiany modelu biznesowego. Szukania możliwości dotacji, ubiegania się o pomoc w ramach tarczy antykryzysowej, a także rozpoczęcia sprzedaży w sieci. Dzięki wiedzy i doświadczeniu mentorów uczestnicy uzyskali pomoc niezbędną do przetrwania na rynku. W czasach, kiedy przemyślana strategia może uratować biznes. Potrzeba zachowania maksymalnego bezpieczeństwa sanitarnego, spowodowała, że Organizatorzy zdecydowali się przeprowadzić konsultacje w formie zdalnej. Taka forma spotkań spotkała się z aprobatą ponad 90% uczestników. W ankiecie końcowej stwierdzili oni, że zdalna forma programu nie wpłynęła negatywnie na jakość spotkań, a pozwoliła na ogromną oszczędność czasu. Oprócz konsultacji biznesowych program Academy_Smolna#2020 obejmował 50 godzin indywidualnego mentoringu. Inicjatywa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – 30 osób zgłosiło chęć uczestnictwa, ale z powodu ograniczonej liczby miejsc wybrano ostatecznie 5 projektów:
- Language of change — Branżowa Akademia Nauczania Języków Obcych
- MOVIEsie Studio — Interaktywna Księga Gości (videobudka)
- FIGLOVE — Produkcja i sprzedaż dobrej jakości polskiej bielizny premium
- Pracownia architektury Joanna Wachowicz — modułowe, prefabrykowane szklarnie (np. na balkon w bloku)
- In a pot — Akcesoria do roślin doniczkowych
Fundacja zaprosiła także 16 zgłoszonych projektów do mentoringu w ramach innych realizowanych programów.
Czy konsultacje biznesowe są potrzebne przedsiębiorcom w czasach kryzysu? Można zaryzykować stwierdzeniem, że możliwość darmowej konsultacji z ekspertami jest najcenniejsza właśnie w czasach pandemii. Uczestnicy stwierdzili, że spotkania pomogły im nabrać odwagi i podjąć działanie, rozwiązać problemy biznesowe, a także postawić kolejne kroki w rozwoju swojej działalności bez czekania na koniec pandemii. Żyjemy w czasach, kiedy zmiana jest jedynym pewnikiem, a niepewność nową walutą. Warto kontynuować swój rozwój biznesowy nawet w czasach kryzysu. Zainteresowanie programem pokazuje, że istnieje ogromne zapotrzebowanie na wsparcie konsultacyjne przedsiębiorców w trudnym okresie pandemicznym.
Miasto stołeczne Warszawa jest zawsze gotowe wspierać wartościowe, probiznesowe inicjatywy, które rozwijają przedsiębiorczość Warszawiaków.
Grzegorz Kaczorowski, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu m.st. Warszawy, stwierdził, że „Młodzi przedsiębiorcy często pytają, gdzie szukać porad prawnych i biznesowych. Miasto chętnie wspiera przedsiębiorczych ludzi, więc Academy_Smolna#2020 to świetna inicjatywa, bo odpowiada na realne potrzeby.” Dodatkowo przydatność takich projektów jak Academy_Smolna została potwierdzona w czasie kryzysu dotykającego przedsiębiorców, gdy przekazanie informacji, porady, wsparcia, okazały się niezbędne”. Warszawa to stolica przedsiębiorczości, ponieważ miasto wie, że przedsiębiorców trzeba wspierać nie tylko w teorii, ale także w praktyce. Nie bez powodu Mazowsze jest niekwestionowanym liderem rankingu przedsiębiorczości od wielu lat — tutaj przedsiębiorca zielone światło ma zawsze! Więcej o programie Academy_Smolna#2020 finansowanym przez m.st. Warszawę można dowiedzieć się na stronie internetowej www.firma.um.warszawa.pl lub https://ybp.org.pl/academy_smolna/