fbpx

Co robić i jak to zrobić, aby ROZWIJAĆ FIRMĘ Z SUKCESEM?

Na ten temat rozmawiali uczestnicy kolejnego już spotkania networkingowe MSODI, którego organizatorem jest Województwo Mazowieckie, a realizatorem Fundacja Inkubator Technologiczny (YBP).

Materiał wideo ze spotkania dostępny na naszym kanale YouTube – link

Wydarzenie odbyło się w formule online, podczas którego zaproszeni goście w przystępny sposób podzielili się swoją wiedzą oraz wieloletnim doświadczeniem.

Spotkanie rozpoczęło się od przywitania przez Jakuba Sito, który przybliżył cel spotkania, jakim jest m.in.: nawiązanie relacji, ułatwianie rozwoju oraz budowanie sieci połączeń i partnerstw pomiędzy MŚP – Startupami i Instytucjami Otoczenia Biznesu.

 

Następnie uczestnicy mieli możliwość wysłuchać wywiadu pt.: “Jak tworzyć firmy, aby odniosły sukces?Adriana Migonia z Agą Maciejowską – seryjna przedsiębiorczyni, co-founderka Evenea.pl i CEO Plan Be Eco.
Rozmowa rozpoczęła się od pytania dotyczącego początków kariery, jak również pomysłu na pierwszą firmę, jaką była Evenea.pl – platforma dla organizatorów wydarzeń, spotkań i wszelkiego rodzaju eventów. Founderka podkreśliła, że chciała “mieć realny wpływ na to, co się dzieje oraz od zawsze marzyła o własnym biznesie”. Duży wpływ na podjęcie tej decyzji miał także udział w spotkaniu organizowanym przez Aulę Polską, podczas którego zainspirowała się i potwierdziła się w przekonaniu, że to jest dobra decyzja.

Jak każdy przedsiębiorca, Aga Maciejowska na początku swojej biznesowej drogi, również podjęła kilka, nie do końca trafnych decyzji. Podczas tworzenia Evenea.pl wraz z zespołem zbyt dużo uwagi poświęcali na doprecyzowanie, “dopieszczanie” narzędzi, zamiast w pierwszej kolejności zbudować potrzebę wśród potencjalnych klientów. Z tej lekcji Aga Maciejowska, wyciągnęła bardzo ważny wniosek, że “sprzedaje się produkt, zanim powstanie”. 

Budowanie silnego i rozpoznawalnego brandu to kolejny element, który jest niezbędny, aby osiągnąć biznesowy sukces. Ważny jest również udział w różnego rodzaju wydarzeniach, eventach czy konferencjach, czyli wszędzie tam, gdzie można spotkać potencjalnych klientów.
“Nie wolno bać się rozmawiać z innymi na każdym etapie rozwoju firmy, mimo że uważamy, że nasz produkt nie do końca wygląda tak, jakbyś tego oczekiwali. To pozwoli nam poznać to, co tak naprawdę myślą nasi odbiorcy, a także zaoszczędzi czas, który poświecilibyśmy na poprawki czy zbędne doprecyzowanie”. – podkreśla Aga Maciejowska – “nie wolno także zapominać o tym, aby cały czas edukować partnerów biznesowych czy klientów, gdyż często to właśnie my posiadamy najlepszą wiedzę w swojej branży”.

Uczestnicy mieli okazję zadać wiele pytań m.in. kiedy i jak sprzedać firmę i dlaczego Evenea.pl została sprzedana. W odpowiedzi usłyszeli, że była to decyzja wszystkich udziałowców. “Musieliśmy podjąć decyzję, w którą stronę chcemy iść: mieliśmy do wyboru wyskalować spółkę lub ją sprzedać. I wtedy do naszych drzwi zapukał potencjalny kupiec. Było to dokładnie kilka miesięcy przed rozpoczęciem pandemii.” – podsumowuje Aga Maciejowska. Mało kto, tworząc firmę myśli o jej sprzedaży, ale warto zadbać o każdy szczegół, w tym także odpowiedniej strukturze udziałowej w firmie. 

Przełomowy moment, który spowodował podjęcie decyzji o założeniu kolejnej firmy, powstała w momencie kiedy zabrakło wody w Skierniewicach. Wtedy Aga Maciejowska wiedziała, że chce robić biznes odpowiedzialny społecznie, aby “móc działać, by zmieniać świat i robić to, co ma cel”.
Tak zrodziła się firma, która pomagać liczyć ślad węglowy i go redukować, czyli Plan be Eco. Jest to biznes upraszczający procesy, a tym samym ułatwiający życie szczególnie osobom, które w swojej pracy są odpowiedzialne za procesy osiągania neutralności klimatycznej.

 

W drugiej części spotkania uczestnicy mieli możliwość posłuchania prelekcji Grzegorza Żołędziewskiego o zaletach współczesnego przywództwa opartego na wartościach. Zaproszony gość jest twórcą autorskiej metody Why, która pomaga w rozwijaniu firm i uczy przywództwa na podstawie wartości, a także pomaga znaleźć sens i motywację wewnętrzną.

Punktem zwrotnym w karierze Grzegorza Żołędziowskiego był występ Simona Sineka podczas konferencji TED, który zainspirował go do odejścia z korporacji i sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy

Prelegent rozpoczął od pokazania, czym tak naprawdę jest sukces, co oznacza to słowo i że dla każdego z nas osiągniecie sukcesu ma inne znaczenie. Najważniejsze jest, aby znaleźć swoją drogę i nią podążać. 

Grzegorz Żołędziewski podzielił się cenną radę, że jeśli pomysł jest unikalny, oparty na wiedzy, zgodny z Twoimi wartościami, a do tego mocno w niego wierzysz, to nie bój się i zacznij go realizować, pamiętając o tym, aby swoje decyzje jak również prowadzenie firmy opierać na wartościach.
Każda, nawet najmniejsza firma musi wiedzieć, gdzie chce zmierzać oraz powinna mieć jasno określoną wizję i misję w oparciu o wartości, dzięki czemu pracownicy, kontrahenci czy klienci będą wiedzieli czego oczekiwać i jak nawiązywać dobrą współpracę.
Warto budować DNA biznesowe zgodnie z własnymi sukcesami. Jeśli tak podchodzimy, definiujemy właściwą kulturę organizacyjną w wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz – zaznacza prelegent – zwiększa to tym samym zaangażowanie i lojalność całe społeczności zorganizowanej wokół organizacji. Dodatkowo, jasno zdefiniowane wartości umożliwiają spójny przekaz, który dotrze do nowych, potencjalnych klientów poprzez różnego rodzaju kanały marketingowe.
Należy pamiętać o tym, aby otaczać się ludźmi z podobnym systemem wartości, dzięki którym łatwiej będzie nam podejmować najważniejsze, często trudne decyzje. 

Grzegorz Żołędziewski podkreślił, że wartości są ważne dla każdej firmy. Misja to cel istnienia, a wizja jest rezultatem naszych działań w przyszłości. Każdy powinien mieć swoją misję. “Moją misją jest inspirowanie was” – podsumował zaproszony gość. 

 

Uczestnicy spotkania bardzo wysoko ocenili jego wartość, o czym świadczą odpowiedzi uzyskane w ankiecie podsumowującej. Wszystkie osoby, były zadowolone ze spotkania i poleciłby udział swoim znajomym.

 

Już teraz zapraszamy na kolejne spotkanie networkingowym w ramach projektu MSODI, które odbędzie się po wakacjach, więcej informacji niebawem!