Fundacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, Youth Business Poland, Instytut Edwarda de Bono na Uniwersytecie Maltańskim i brytyjska organizacja pozarządowa Peace Child International mają przyjemność zaprezentować raport „Dobre praktyki w nauczaniu przedsiębiorczości i tworzeniu ekosystemów przyjaznych przedsiębiorczości w Europie”.
Finansowana przez Komisję Europejską w ramach projektu Erasmus+, przełomowa publikacja jest rezultatem wspólnego wysiłku czterech parterów, wielu miesięcy badań i trzech międzynarodowych spotkań w Polsce, na Malcie i w Wielkiej Brytanii. Efekty tych działań zostaną zaprezentowane podczas otwartych konferencji w trzech krajach. Wydarzenia te powinny zainteresować w szczególności nauczycieli, przedstawicieli insytucji rządowych, pracowników organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorców.
- Konieczne jest wprowadzanie nauczania przedsiębiorczości na wszystkich poziomach edukacji, od pierwszych lat szkoły po studia wyższe i podyplomowe.
- Nauczanie przedsiębiorczości powinno być realizowane poprzez połączenie podejścia międzyprzedmiotowego (zintegrowanego) oraz edukacji pozaszkolnej.
- Autorki rekomendują angażowanie uczniów w proces aktywnego uczenia się poprzez warsztaty i odpowiednie wybory pedagogiczne nauczycieli.
- Kluczem do sukcesu jest też zwiększanie zaangażowania nauczycieli poprzez zapewnianie im szkoleń i zasobów (łącznie z funduszami i pakietami edukacyjnymi), które uczynią z nich skutecznych nauczycieli przedsiębiorczości.
- Powinniśmy używać narzędzi i metod nauczania przedsiębiorczości, które już istnieją. Rozwijajmy programy i projekty, które działają i przynoszą bardzo dobre wyniki.
- Konieczne jest stworzenie sposobów na sprawne przejście od ukończenia szkoły do zostania przedsiębiorcą.
- Ekosystem przedsiębiorczości powinien być prosty i czytelny dla przedsiębiorców. Cyfryzacja procedur i dostęp do danych przez internet, czyli rozwiązania stosowane w Wielkiej Brytanii i na Malcie, powinny być standardem w krajach, które chcą odnieść sukces gospodarczy.
- Potrzebujemy mądrego wspierania początkujących przedsiębiorców. Takie wsparcie nie powinno ograniczać się do dotacji, ale zakładać wsparcie ze strony sektora pozarządowego, publicznego i prywatnego: mentoring, doradztwo, szkolenia, e-learning czy inkubatory. Połączenie tych narzędzi znacząco zwiększa u młodych przedsiębiorców szanse na sukces. Takie wsparcie powinno podlegać analizie i ocenie, aby sprawdzać jego rezultaty i rozwijać takie metody, które są najskuteczniejsze w danym kraju.